تقدیر از پرسنل منابع انسانی شرکت گلتاش همزمان با روز ملی منابع انسانی
فروردین 28, 1400
تودیع و معارفه معاون مالی، اقتصادی و منابع انسانی شرکت گلتاش
فروردین 28, 1400
تقدیر از پرسنل منابع انسانی شرکت گلتاش همزمان با روز ملی منابع انسانی
فروردین 28, 1400
تودیع و معارفه معاون مالی، اقتصادی و منابع انسانی شرکت گلتاش
فروردین 28, 1400

صیانت از نیروی انسانی از مشخصه های مهم گلتاش

صیانت از نیروی انسانی از مشخصه های مهم گلتاش

ضرورت حمایت از نیروی انسانی و ایجاد زمینه های رشد و شکوفائی آن ایجاب می کند تا به سلامت جسمی و روانی او نیز توجه ویژه ای شود زیرا که این سرمایه و عامل برتری سازمان ها ، به سادگی به دلایل مختلف از دست می رود که نشان از اثرات زیان بار حوادث کاری بر زندگی فردی و اجتماعی دارد. از این رو گفتگویی با کارشناس ایمنی واحد HSE  شرکت گلتاش انجام داده ایم که در ادامه خواهیم خواند.

خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟

من محمد گودرزی متولد ۱۳۶۰ از سال ۱۳۹۵ در شرکت گلتاش در واحد HSE   مشغول به کار می باشم.

تحصیلات شما چیست و آیا سابقه ی قبلی کار در زمینه ایمنی دارید؟

من دارای مدرک کارشناسی ایمنی صنعتی ، و هم اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته HSE در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) می باشم . از سال ۱۳۸۴ در زمینه ایمنی در شرکت های تایدواتر بندرعباس  و در فازهای مختلف عسلویه فعالیت داشته ، همچنین چند سالی در گروه صنایع گیتی پسند اصفهان مشغول به کار بوده ام.

دستورالعمل های ایمنی در پیشگیری ازحوادث در گلتاش چگونه تدوین و اجرایی می شوند؟
هدف از اجرای مقررات ایمنی و دستورالعمل های مربوطه، امکان بوجود آمدن محیط سالم است به نحوی که کارگران بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات محیط کار به فعالیت خود ادامه دهند. در همین راستا در شرکت گلتاش دستورالعمل های ایمنی عمومی و تخصصی فعالیت ها برگرفته از آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار، مقررات ملی ساختمان، استانداردهای ملی و استانداردهای بین المللی، توسط واحد ایمنی  تهیه و ضمن در نظر گرفتن مخاطرات محیط شرکت به اطلاع کارکنان رسانده می شود و پس از تایید و استاندارد سازی در پرتال سازمانی قرار می گیرند.

 دستورالعمل های تهیه شده در جزوات آموزشی تخصصی واحد های مختلف تدریس می شود و در اجرا توسط سرپرستان شیفت بر انجام فعالیت ها ، مطابق دستورالعمل ها فکنترل و نظارت به عمل می آید. علاوه بر این ، رفتار پرسنل و اجرای دستورالعمل های ایمنی وکاری توسط واحد ایمنی مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد.


رفتارهای نا ایمن را تشریح کنید وآموزش کارکنان چگونه دراین زمینه انجام می شود؟
خطای انسانی به مجموعه ای از اعمال انسانی اطلاق می شود که از هنجارها، حدود و استانداردهای از قبل تعریف شده تخطی می نمایند. براساس نتایج مطالعات مختلف خطاهای انسانی عامل اصلی حوادث محسوب می شوند. برای مثال هنریچ عامل حدود ۸۸% حوادث را خطاهای انسانی گزارش می کند. از اصلی ترین علل بروز خطا های انسانی می توان به پیچیدگی سیستم، استرس، خستگی، محیط و شرایط فیزیکی، عدم آموزش، تجربه کم افراد  اشاره کرد. توجه نکردن به علائم و هشدارهای ایمنی، عدم استفاده از وسایل ایمنی، انجام کارهای خطرناک در محیط کار، استفاده نکردن از امکانات و ابزارهای موجود، دخالت در کار دیگران، بلند کردن غیر اصولی بار نمونه ای از رفتار های نا ایمن در محیط کارهستند.


انواع خطاهایی که در شرکت گلتاش با آن ها روبرو هستیم شامل چه مواردی می باشد؟
خطاهایی که در نتیجه سهل انگاری یا بی دقتی رخ می دهند؛ که با تغییر در موقعیت و وضعیت های کاری قابل پیشگیری هستند ، خطاهایی که در نتیجه آموزش یا وجود دستورالعمل های ناقص رخ می دهند؛ که با بهبود سیستم آموزش  اثربخشی آموزش ها و باز نگری دستورالعمل ها قابل پیشگیری هستند و خطاهایی که در نتیجه تصمیم عمدی و آگاهانه در عدم انجام دستورالعمل ها و رویه های کاری بوجود می آید که در اصطلاح به آن تخلف گفته می شود. راه حل مقابله با این خطاها اجرای اثربخش آموزش ها و پایش و بازنگری دستورالعمل ها و دریافت نظرات افراد در رابطه با نوع تخلف می باشد.

واحد ایمنی شرکت گتاش چه اقداماتی  جهت کاهش بروز حوادث انجام می دهد؟

جهت کاهش نرخ رفتارهای ناایمن در میان کارکان، آموزش موارد ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که آموزش صحیح، سطح آگاهی افراد را بالاتر برده و فرهنگ ایمنی را در بین پرسنل ارتقاء می دهد. طبیعی است که پرسنل هر چه قدر نسبت به ایمنی و مسائل مربوط به آن آگاه تر باشد کمتر مرتکب اعمال غیر ایمن می شود. در جهت کنترل رفتارهای نا ایمن و بروز رفتار صحیح و منطقی در حین فعالیت از سوی کارکنان، واحد آموزش با مشارکت واحد ایمنی اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی متناسب با هر شغل کرده است.


اثرات حوادث کاری بر زندگی فردی واجتماعی کارکنان و نحوه برخورد و پشتیبانی سیستم چگونه است؟
یکی از مشخصه های مهم توسعه یافتگی در هر سازمانی بویژه شرکت گلتاش به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور، صیانت از نیروی انسانی در وهله اول و توان افزایی و توان بخشی آن ها پس از بروز حوادث و بیماری های شغلی است. باید در نظر داشت ابعاد حوادث در محیط های صنعتی و برای سازمان ها شامل هزینه های مستقیم حوادث شامل وقفه در کار، انتقال مصدوم به مراکز درمانی، هزینه غرامت ها می باشد همچنین هزینه های غیرمستقیم حادثه شامل مشکلات روحی روانی کارکنان، مصدوم و خانواده ایشان، وقفه در کار سایرین، هزینه ناشی از افت کمی و کیفی محصول، آموزش و آماده سازی فرد جدید است.

نقش نیروی انسانی در پیشبرد اهداف شرکت گلتاش را چگونه ارزیابی می کنید؟
اگر بخواهیم دارایی های شرکت عظیمی همچون گلتاش را برآورد کنیم، باید بگوییم فقط ۱۵% از ارزش شرکت ها مربوط به دارائی مشهود آن ها شامل تجهیز و ساختمان و غیره و حدود ۸۵% از ارزش مربوط به دارائی های غیر مشهود می باشد. دارائی نا مشهود عمدتاً شامل نیروی انسانی کارآمد و دانش محور می باشد. البته ترکیب فوق بسته به نوع کسب و کار متفاوت بوده و بستگی به میزان دانش بنیان بودن شرکت دارد. لیکن آنچه اثبات شده است نقش موثر و تعیین کننده نیروی انسانی در کلیه سازمان ها و شرکت ها و نهایتا نقش محوری آن در اقتصاد می باشد.

 واحد ایمنی شرکت گلتاش چگونه در مسیر تعالی سازمان قدم بر می دارد؟

ضرورت نگهداری از نیروی انسانی و ایجاد زمینه های رشد و شکوفائی آن ایجاب می کند تا به سلامت(جسمی و روانی) او نیز توجه ویژه ای شود زیرا که این سرمایه و عامل برتری سازمان ها به سادگی به دلایل مختلف از دست می رود که نشان از اثرات زیان بار حوادث کاری بر زندگی فردی و اجتماعی دارد. خسارت های برآورد شده انسانی در دو بعد فردی و اجتماعی در هر سازمانی قابل بررسی است که برای مدیریت این موضوع در گلتاش تمهیداتی اندیشیده شده که در بخش های دیگر به آن اشاره شده است. لذا تمام حوادث و شبه حوادث در شرکت گلتاش ثبت و تمهیدات ایمنی لازم جهت عدم بروز حوادث انجام می شود.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

امیدوار هستم رعایت اصول ایمنی کار در شرکت گلتاش از الزام، به فرهنگ تبدیل شود تا شاهد بروز حوادث ناگوار در سازمان نباشیم .

فروشگاه های آنلاین :

‍● فروشگاه آنلاین
‍● بستن
تماس مستقیم با گلتاش