گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شرکت گلتاش
دی 13, 1399
گروه توسعه صنایع بهشهر، تجلی ۵۰ سال کار و تلاش صادقانه است
دی 13, 1399
گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شرکت گلتاش
دی 13, 1399
گروه توسعه صنایع بهشهر، تجلی ۵۰ سال کار و تلاش صادقانه است
دی 13, 1399

گسترش بازارهای صادراتی «گلتاش»

گسترش بازارهای صادراتی «گلتاش»

گلتاش به‌عنوان برترین شرکت از لحاظ بهره‌وری توانست رتبه نخست را کسب کند
گسترش بازارهای صادراتی «شگل»

با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و نوسانات شدید نرخ ارز، نیاز به سرمایه در گردش مناسب برای تأمین مواد اولیه و ملزومات بسته بندی، امری ضروری در کل فعالیت‌های اقتصادی کشوراست.

به گزارش صدای بورس، این مشکلات گریبانگیر صنعت ماهم هست. مکانیسم تعیین نرخ محصولات شوینده در کشور توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات شرکت معمولا بادشواری‌هایی همراه بوده و فرآیندی زمان بر است. در بسیاری از موارد نیز ممکن است نرخ تعیین شده توسط سازمان مذکور با نرخ‌های درخواستی تولیدکنندگان تطابق نداشته باشد. موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران پیشکسوت شرکت‌های صاحب نام صنایع آرایشی و بهداشتی کشورمان به شمار می‌آید. فرصتی فراهم شد تا پیرامون تشریح اهم فعالیت‌های این مجموعه و برخی مسائل صنعت مذکور در گفت‌وگویی نظرات توفیق افشارنژاد مدیر عامل شرکت گلتاش را جویا شویم.

 روند میزان تولید و فروش محصولات گلتاش چگونه است؟
تولید محصولات نهایی در سال مالی ۱۳۹۷ به میزان ۳۸۶۰۰تن، در سال مالی ۱۳۹۸ به میزان ۵۲۰۱۹ تن و در سال مالی ۱۳۹۹ به میزان ۵۷۰۲۶ تن با روند رشد همراه بود. همچنین در سال مالی ۱۳۹۹نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰درصد محقق شد. البته برخی از مواد اولیه و ادوات بسته بندی مورد نیاز جهت تولید محصولات نهایی شامل تگزاپون صدفی،کوکونات و بتائین، انواع ظروف بسته بندی (درب و بطری ) و تیوپ خمیر دندان ۸۰گرمی درشرکت تولید و مصرف می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده مناسبی برای شرکت دارد. همچنین در خصوص مقادیر فروش محصولات در سال مالی ۱۳۹۷ توانستیم مقدار ۳۹۸۹۹ تن، در سال مالی ۱۳۹۸ مقدار ۵۰۶۹۶ تن و در سال مالی ۱۳۹۹ مقدار ۵۷۷۰۰ تن، محصول روانه بازار کنیم. در سال مالی ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، مقادیر فروش محصولات نهایی ۱۴درصد رشد داشت. البته با توجه به کاهش شدید حاشیه سود ناخالص، شرکت‌های شوینده به دلیل رشد شدید نرخ ارز و مواد اولیه داخلی، با ارسال مستندات و مدارک به انجمن شوینده درخواست افزایش نرخ فروش محصولات خود را خواستار شدند که مجوز افزایش نرخ محصولات در اردیبهشت ماه ۲۵درصد و مهر ماه حدود ۴۰درصد از سازمان حمایت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات اخذ شد. مبلغ ریالی فروش در سال مالی ۱۳۹۷مبلغ ۲۵۸۳ میلیارد ریال، در سال مالی ۱۳۹۸ مبلغ ۵۶۶۶ میلیارد ریال و در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ فروش ۷۸۹۴ میلیارد ریال است که در سال مالی ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۹درصدی داشت.

 شرکت در صنعت شوینده چه جایگاهی دارد؟
گلتاش به‌عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات شوینده در غرب کشور و یکی از شرکت‌های پویا در امر تولید این نوع محصولات محسوب می‌شود. همچنین جایگاه مناسبی در صنعت شوینده دارد.

 با چه میزان از ظرفیت خود فعالیت می‌کنید؟
طبق پروانه بهره برداری ظرفیت اسمی شرکت حدود ۶۶۰۰۰ تن بوده که ۵۶۰۰۰ تن محصولات نهایی،حدود ۱۰۰۰۰تن محصولات صنعتی و ادوات بسته بندی است، شرکت در محصولات نهایی بیشتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارد.یکی از اهداف و استراتژی‌های اصلی گلتاش به عنوان شرکت سهامی عام، تأمین بخش عمده ملزومات مصرفی با تیراژ بالا در داخل شرکت با استفاده از زیرساخت‌های موجود بوده که در سال‌های گذشته شرکت موفق به خرید و راه اندازی این تجهیزات شده است. البته ظرفیت عملی شرکت بالاتر بوده و توان تولید بیشتردر محصولات شوینده دارد.

 محصولات تحت نظر چه برندهایی هستند؟
گلتاش تحت لیسانس شرکت پاکسان بوده و برندهایی مانند گلنار، شبنم، سیو، پونه و نسیم تحت مالکیت شرکت پاکسان است. البته این برندها بالای ۲۲ سال است که توسط گلتاش تولید شده و جایگاه مناسبی در جامعه بدست آورده است. برندها متعلق به شرکت‌های برندینگ هستند که محصولات آن‌ها با کیفیت بسیار بالا طراحی، بسته‌بندی بسیار عالی و متنوع وارد بازار شده که از آن جمله می‌توان به آرومکس، دنتامکس، گل‌بو، مری‌پن، گلتاتکس و… اشاره داشت.

 بهبود حاشیه سود «شگل» در چند سال اخیر چه دلایلی داشت؟
شرکت گلتاش همواره سعی کرده تأمین مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی خود را در اولویت قراردهد تا مشکلی در روند تولید و فروش به وجود نیاید. البته در این روند به کارگیری نیروی انسانی متعهد و متخصص، استفاده مناسب از منابع، تجهیزات و ظرفیت‌های ایجاد شده به گونه‌ای بود که شرکت توانست به عنوان برترین شرکت از لحاظ بهره‌وری در کشور شناخته شده و رتبه نخست را کسب کند.

 دلیل افزایش شدید حساب‌های دریافتنی چه بود؟
ریسک تجاری اغلب به دو عامل عدم حصول اطمینان از فروش محصولات شرکت و حجم هزینه‌های ثابت عملیاتی بستگی دارد. هزینه‌های عملیاتی هر شرکتی تابعی از حجم دارایی‌های ثابت و نوع تکنولوژی مورد استفاده آن شرکت است. از سوی دیگر هرگونه نوسان در قیمت‌های فروش پیش‌بینی شده که خود تابعی از وضعیت بازار و میزان تولید و فروش بوده که بر نتایج عملکرد شرکت تاثیر خواهد گذاشت. البته عمده حساب‌های دریافتنی شرکت مربوط به شرکت به پخش (سهامی عام) و بخشی از آن مربوط به مشتریان خارجی است. عمده محصولات گلتاش حدود ۹۷درصد توسط شرکت به پخش توزیع می‌شود. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع کننده در سطح کشور و جزو شرکت‌های گروه توسعه صنایع بهشهر است. دوره وصول مطالبات طبق قرارداد ۷۵ روزه بوده که طبق دریافت‌های سال مالی ۱۳۹۸ این دوره عملا ۸۲ روزه است. البته در سال مالی ۱۳۹۹ با همکاری خوب شرکت به پخش دوره وصول مطالبات کاهش داشت. همچنین با توجه به افزایش ۳۵درصد مبلغ فروش سال مالی ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، درصد تغییرات حساب‌های دریافتنی تقریبا به همین میزان رشد داشت.

 چه برنامه‌ای برای افزایش سرمایه مد نظر دارید؟
افزایش سرمایه از مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۲.۶۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به میزان ۱.۶۰۰.۰۰۰میلیون ریال، معادل ۱۶۰درصد سرمایه کنونی شامل ۹۰۰.۰۰۰میلیون ریال از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و مبلغ ۷۰۰.۰۰۰۰میلیون ریال از محل سود انباشته مورد تصویب قرار گرفت که در مرحله اخذ مجوز ازسازمان بورس است.

 چه میزان از بهای تمام شده شرکت ارزی بوده و مقدار آن چقدر بر آورد می‌شود؟
نظر به ماهیت صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی که شرکت گلتاش (سهامی عام) در آن فعالیت می کند، بیش از۹۰ درصد بهای تمام شده تولید، مواد اولیه و ادوات بسته بندی است.حدود ۶۰ درصد از مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی مورد نیاز شرکت وارداتی است که مبلغ ارز مورد نیاز جهت تأمین مواد اولیه و خرید ماشین آلات مبلغ ۱۵.۶۳۳.۶۴۱ دلار برای سال مالی آتی مورد نیاز است. باتوجه به اینکه بخشی از مواد اولیه و ملزومات بسته بندی مورد نیاز شرکت از محل واردات تأمین می‌شود و همچنین بخشی از فروش شرکت به صورت صادرات است، بنابراین هر گونه نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر برآوردهای پیش‌بینی شده سود و زیان شرکت تاثیر بگذارد. با درنظر گرفتن افزایش نرخ مواد اولیه، ادوات بسته بندی، افزایش شدید نرخ ارز و طولانی بودن پروسه تأمین مواد اولیه و ادوات بسته بندی وارداتی که بیش از ۶۰ درصد بهای تمام شده تولیدات را به خود اختصاص داده، همچنین افزایش حجم عملیاتی مقداری محصولات نهایی شرکت طی چند سال گذشته و تداوم این روند در سال مالی جاری، درصورت عدم تاًمین نقدینگی و سرمایه در گردش لازم، مشکلات زیادی در تهیه به موقع مواد اولیه و تولید به وجود خواهد آمد. تحریم‌های موجود و فشارهای شدید اقتصادی،مرکز اصلی فشار بر بخش‌های تولید بوده و باعث بروز مشکلات در تأمین مواد اولیه و فروش محصولات بخش‌های خصوصی شده است.

 با توجه به رقابتی بودن بازار شوینده، انجام چه طرح‌های توسعه وتولید محصول مد نظر قرار دارد؟
شرکت به دنبال بالا بردن کیفیت محصولات خود است. در این زمینه کمیته محصولات به صورت هفتگی جلسات خود را برگزار می‌کند. به دنبال تولید محصولاتی هستیم که بتواندبرای شرکت ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند. در همین راستا تولید انواع کرم، ژل مایع دستشویی انتزاعی، انواع فوم و… را مدنظر داریم که به‌زودی برخی از این محصولات به بازار عرضه خواهد شد. همچنین تولید انواع کرم‌های مرطوب کننده، نرم کننده آرومکس، کرم‌های ضد آفتاب در انواع مختلف آرومکس، صابون رختشویی گل بو، خمیر دندان‌های دنتامکس گیاهی، پرسیکا، ارتودونسی،حرفه‌ای و غیره در حال انجام است.

 دلیل تخفیفات و رشد آن در دوره‌های اخیر چه بود؟
باوجود کیفیت بالای محصولات ایرانی در بسیاری از موارد، انگیزه‌های مالی باعث شده تا برخی فروشندگان علاقمند به عرضه محصولات خارجی باشند تا مشتریان را متقاعد به خرید آنها کنند. چون با فروش یک محصول خارجی نظیر یک شامپو یا خمیر دندان، سود بیشتری حدود ۳۰درصد دریافت می‌کنند. اما برای فروش شامپو یا خمیر دندان داخلی این موضوع طبق قانون قیمت‌گذاری حدود۱۵درصد است. شرکت‌ها برای اینکه فروشنده کالای آنها را به فروش برساند مجبور هستند قسمتی از سهم سود تولید کننده را به مغازه‌دار در قالب تخفیف بدهند.

 نحوه قیمت‌گذاری محصولات چگونه انجام می‌شود؟
با توجه به مکانیسم تعیین نرخ محصولات شوینده در کشور توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات شرکت معمولا بادشواری‌هایی همراه بوده و فرآیندی زمان‌بر است. در بسیاری از موارد نیز ممکن است نرخ تعیین شده توسط سازمان مذکور با نرخ‌های درخواستی تولید کنندگان تطابق نداشته باشد.مرجع قیمت‌گذاری محصولات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است. بدین صورت که تمامی مدارک و مستندات مربوط به محصول شامل پروانه ساخت، آنالیز قیمت تمام شده، فاکتورهای خرید نرخ محصولات مشابه در بازار قیمت رقبا و غیره برای انجمن شوینده ارسال می‌شود. البته پس از بررسی و کنترل اطلاعات ارسالی قیمت فروش تعیین خواهد شد. شرکت نمی تواند بدون مجوز نرخ‌های فروش خود را تغییر بدهد. البته می‌تواند کمتر بفروشد ولی بیشتر به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. این نرخ‌ها توسط سازمان حمایت، در سامانه ۱۲۴ بارگذاری می‌شود. بازرسان تعزیرات هم با این نرخ‌های فروش، فروشگاه‌ها و مغازه‌هارا کنترل می‌کنند.

 برای افزایش صادرات چه برنامه‌هایی دارید؟
عمده صادرات گلتاش، به کشورهای همسایه شامل شامپو و خمیر دندان است.تنوع در فروش محصولات و گسترش بازارهای هدف مدنظر است که برای تحقق این دیدگاه، در بودجه سال آتی شرکت، رقم بسیار خوبی برای صادرات در نظر گرفته شده است که باید بتوانیم به اهداف تعیین شده برسیم.
 
 تبلیغات چه سهمی از هزینه‌های شرکت را دارد؟
با توجه به برنامه شرکت، برای تولید محصولات جدید با کیفیت، حضور موفق و پر قدرت در بازار نیاز به تبلیغات هدفمند و بابرنامه در همه زمینه ها احساس می‌شود، در این خصوص تیم بازاریابی و برندینگ شرکت برنامه‌هایی را ارائه داشتند.

 حجم مواد اولیه معادل ۳الی۴ ماه تولید سالانه بوده، این رقم در مقایسه با متوسط صنعت چگونه است؟
با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و نوسانات شدید نرخ ارز، نیاز به سرمایه در گردش مناسب برای تأمین مواد اولیه و ملزومات بسته بندی،امری ضروری در کل فعالیت‌های اقتصادی کشوراست. مجموعه گلتاش هم از این موضوع مستثنی نیست. این مشکلات گریبانگیر صنعت ماهم هست. البته موجودی مواداولیه، ملزومات مورد نیاز و غیره در انبار، بر اساس تداوم تولید شش ماه برنامه ریزی و خرید می‌شود. در برخی مواد استراتژیک مشکلاتی هست که به فضل خدا و با کمک همکاران در این صنعت رفع خواهد شد.

 شرایط پخش،فروش و وصول مطالبات در چه وضعیتی است؟
حدود ۹۷ درصد محصولات شرکت توسط شرکت به پخش در سطح کشور توزیع می‌شود. طبق قرارداد فی مابین، شرکت به پخش با گلتاش همکاری خوبی دارد. البته وجود یک شرکت پخش قوی که بتواند در بخش محصولات داروخانه‌ای و محصولات لوکس فعالیت کند احساس می‌شد. همکاران ما با چندین شرکت وارد مذاکره شدند، به زودی قرارداد با یکی از این شرکت‌ها که بتواند به ما در این زمینه کمک کنند بسته خواهد شد.

 چه اقدامی در خصوص بازارگردانی شگل انجام داده اید؟
عملیات بازارگردانی گلتاش توسط صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردان گروه توسعه صنایع بهشهر در حال انجام بوده که منابع مالی لازم نیز برای بازارگردانی تأمین شده است.

 مبلغ پرداختنی به شرکت پاکسان بابت حق لیسانس چقدربوده و چگونه پرداخت می‌شود؟
هزینه حق لیسانس طبق قرارداد فی مابین با شرکت پاکسان از مبلغ کل فروش محصولات داخلی پرداخت می‌شود.برای پرداخت مشکل خاصی وجود ندارد و پرداخت‌ها در موعد مقرر انجام شده و معوقه‌ای از این بابت وجود ندارد.

 افزایش نرخ‌های اخیر چه تاثیری بر رشد درآمد و رشد سود و حاشیه سود داشته است؟
 افزایش هزینه‌های تولید در سال مالی منتهی به ۳۰آذر ۱۳۹۹ نسبت به سال مالی قبل عمدتاً به دلیل افزایش در نرخ هزینه مواد مصرفی ازجمله،تگزاپون، انواع چربی، بتائین و انواع پلی اتیلن،رشد هزینه حقوق و دستمزد طبق مصوبات قانون کار و افزایش سایر هزینه‌هاست. اگرچه افزایش نرخ فروش باعث جبران قسمتی از این افزایش شد، اما در مقایسه با سنوات قبل حاشیه سود ناویژه شرکت با توجه به افزایش نرخ‌ها کاهش داشت. حاشیه سود ناخالص از ۴۴درصد سال ۱۳۹۸ به ۴۱درصد کاهش یافت.

 دلیل افزایش تعداد نیروی انسانی در دوسال اخیر چه بود؟
یکی از اهداف و استراتژی مهم در گلتاش ایجاد زنجیره تأمین به شمار می‌آید. البته بخش عمده ملزومات مصرفی با تیراژ بالا در داخل شرکت با استفاده از زیر ساخت‌های موجود است که در سال‌های گذشته شرکت موفق به خرید و راه اندازی تجهیزات آن از جمله دستگاه باد کن بطری، دستگاه تولید درب، دستگاه تولید تیوپ، تولید تگزاپون، کوکونات، بتائین، سویامید، کرود و… شد. همچنین در این روند استقلال واحد بازرگانی، استقلال واحد بازاریابی، ایجاد واحد برندینگ و طراحی محصول، نصب و راه‌اندازی دستگاه تولید پریفرم، تولید محصولات کرم باعث ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان کشور شد. استخدام‌های چند سال اخیر بابت این موضوعات بود که سعی براین است که برای سال‌های آتی نیز این روند ادامه یابد.

 شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر تولید و فروش شرکت داشت، همچنین در حوزه محصولات ضد عفونی کننده چه تولیداتی داشتید؟
با شیوع ویروس کرونا در کشور چین در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۰ و انتقال این ویروس به اکثر کشورهای اروپایی و خاورمیانه، میزان اثرگذاری ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای مختلف دنیا یکسان نبود. البته اثرات مالی ناشی از آن منوط به شرایط و نحوه کنترل شیوع این ویروس در داخل کشور و سایر کشورهای جهان در ماه‌های آتی خواهد بود. در حال حاضر با عنایت به اینکه عمده محصولات شرکت انواع شوینده‌ها بوده، شیوع ویروس کرونا آثار منفی بر میزان و حجم فروش شرکت نداشته، همچنین امکان افزایش حجم فروش و سود آوری شرکت در شرایط جاری به وجود آمده است. البته شرکت در اوایل شیوع ویروس کرونا و ایام تعطیلات نوروز بدون حتی یک روز تعطیلی به کمک هموطنان آمد و با تولید، عرضه محصولات به بازار نقش مهمی بر عهده داشت.چندین بار هم مسئولان استانی و کشوری از شرکت و مراحل تولید بازدید داشتند. میزان تولید محصولات ژل و محلول ضد عفونی کننده در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۵۵۰ تن بود که برای سال آتی نیز ۵۵۰ تن تولید در نظر گرفته شده است.

فروشگاه های آنلاین :

‍● فروشگاه آنلاین
‍● بستن
تماس مستقیم با گلتاش